2/2018

Chcem, aby moje produkty zmenili svet k lepšiemu

danilak-jpg

Ing. Radoslav Danilák, PhD., mimoriadne úspešný absolvent SPŠE v Prešove. Maturoval v roku 1987 a pokračoval v štúdiu na TU v Košiciach.

Prešovčan, dnes už s americkým pasom, má na konte viac než dvesto patentov, kariéru v kľúčových korporáciách čipového biznisu a tiež vlastné start-upy s multimiliónovými exitmi. Momentálne žije v USA, v Silicon Valley a pracuje na ďalších projektoch.

Patrí k najznámejším Slovákom žijúcim v USA, vďaka revolučným čipom, ktoré sa použili v najrýchlejšom počítači na svete, v Playstation 2 a v PC, ktoré sa dnes vyrábajú.

Počas uplynulých dvadsiatich rokov stál hardvérový architekt Radoslav Danilák pri zrode zásadných inovácií počítačových čipov. Bol šéfdizajnérom recenziami vyzdvihovaného čipsetu Nvidia nForce 4, ktorý zmenil vzťahy jeho vtedajšieho zamestnávateľa s Intelom z top konkurenta na top zákazníka.

Vyvíjal tiež čip Fermi pre vtedajší najvýkonnejší superpočítač na svete Tianhe-1, ktorý z trónu zosadil mašiny s intelovskými procesormi. Jeho ďalší vynález umožnil vznik novej SSD generácie úložných diskov.

Vážený pán Danilák,

sme vďační za príležitosť položiť Vám zopár otázok.

Ste výnimočný a živý príklad toho, ako sa dá svojimi schopnosťami, talentom a tvrdou prácou získať rešpekt a uznanie v cudzej krajine.

Pochádza to z ázijskej kultúry. Firmu, ktorá má slabé produkty a skoro žiaden rešpekt, označujú ako psa. Toto zviera je závislé na majiteľovi, pričom jedlo si musí niekedy zobrať samo. Ako tigra zas označujú agresívne firmy. Každý sa ich bojí, no v momente, keď tiger zoslabne, zabijú ho. Drak je mystická bytosť, ktorú rešpektujú a majú radi. Firma, ktorá je takto označená, má unikátny produkt, silu a vie si získať na trhu uznanie i rešpekt, nie strach.

Hrdý som na nForce4, ktorý je považovaný za najlepší chipset v histórii počítačov a tiež na SandForce. Ten totiž naštartoval revolúciu pevných diskov, vo svojom MacBook Air ho používal aj americký IT gigant Apple.

Ak neexistuje cesta, urob si ju.

Obetoval som toho veľa. Kvôli práci som odišiel z prostredia, kde je menší stres a ľudia žijú šťastný život - len o tom častokrát ani nevedia.

danilak-jpg

Spoluzaložil som americkú firmu Tachyum, na čele ktorej stojím, a ktorá vyvíja čipy pre veľké dátové centrá, aké prevádzkuje Alibaba, Facebook, či Google. Čipový priemysel v súčasnosti zápasí s tzv. performance plateau. Ide o to, že hoci sú čipy s tranzistormi čoraz rýchlejšie, grafické karty počítačov z fyzikálnych dôvodov rýchlejšie nie sú. Keďže však čipy musia byť spojené s vodičmi, akékoľvek zrýchlenie sa presunie len na vodiče, čo je problém. Tachyum však zmenil spôsob spracúvania dát v čipoch. Našli sme spôsob, ako už dáta netreba posúvať po vodičoch. Náš tím aktuálne pracuje na vývoji produktového radu Cloud Chip. Ten veľkým dátovým centrám ušetrí značné množstvo energií, zvýši ich výkon a zníži náklady na prevádzku. Vyjadrené číslami – kapitálové výdavky na dátové centrá a úložný hardvér sa vďaka Cloud Chipu zredukujú trojnásobne, vlastnícke náklady klesnú o štvornásobok, energetická náročnosť hardvéru sa skreše o päť až desaťkrát. Cloud Chip tiež redukuje priestorovú náročnosť, a to až o 90-percent.

V spoločnosti SandForce to boli firmy ako Apple, IBM, Intel, Toshiba, Hynix, Seagate, LSI a mnoho ďalších. Vo firme Skyera to zas bola americká armáda, tajné služby a jednotky špeciálneho nasadenia.

Pri každom to bolo niečo iné. IBM sme presvedčili vďaka pravdivosti a dôvere. V IBM totiž vedeli, že to, čo povieme, tomu môžu veriť. Intel, hlavný konkurent mojej firmy SandForce, s nami začal spolupracovať aj preto, že sme mu dokázali, že SandForce má schopný manažment. Z konkurenta sa tak Intel stal našim zákazníkom. LSI, ktorý SandForce kúpil, presvedčila naša práca a pomoc zákazníkom. Najväčšieho výrobcu pevných diskov na svete Seagate sme presvedčili, že budúcnosť je inde a že nemajú na výber, ak chcú fungovať ďalej. Veľmi ťažký oriešok bol Apple. Trvalo to vyše roka, kým sme ich definitívne presvedčili, že náš produkt splní ich extrémne náročne požiadavky na kvalitu. Nakoniec nám však manažment Apple dal svoju plnú dôveru, čo je naozaj nesmierne ťažké.

To je pravda, odkiaľ to viete (smiech)? Občas spolu zájdeme na obed. Keď som pôsobil v SandForce, Steve bol v konkurenčnej firme Fusion-IO, no pri mojich vystúpeniach sedával v prvom rade. Považoval som to za veľké uznanie. Steve je dobrák a ma veľmi veľké srdce.

V SandForce sme vyvinuli technológiu, ktorú neboli schopní vymyslieť ani v takom Inteli, Samsungu, Toshibe, Seagate, či LSI. Vďaka nej sme spoľahlivosť a životnosť flash pamäte zdesaťnásobili. Keďže tieto flash pamäte stáli 3 doláre za gigabajt, nahradili disky s flash pamäťami za 20 dolárov za gigabajt. Dodnes túto technológiu neprekonal nikto – len moja ďalšia spoločnosť Skyera. Tá bola v porovnaní s konkurenciou zhruba 100-násobne menšia, na trh však priniesla systémy, ktoré boli päťkrát lacnejšie. A hoci som na obe firmy hrdý, v porovnaní s nimi považujem za projekt svojho života Tachyum. Z hľadiska trhu, na ktorom pôsobí, je to totiž 100-násobne väčšia príležitosť ako boli SandForce či Skyera.

U mňa platí, že je to vždy projekt, na ktorom aktuálne pracujem, lebo sa pri tom učím veľa nových vecí. Výnimočným však pre mňa bola spoločnosť SandForce, keďže som práve tu bol vôbec po prvýkrát zodpovedný za smerovanie a prežitie firmy.

Som rád, že sa doteraz všetky produkty, na ktorých som pracoval, aj dokončili. Samozrejme, všade nastali krízové situácie, keď sme si mysleli, že to nezvládneme a firma skončí. Ale nakoniec tomu tak nebolo, práve naopak.

Mimoriadna situácia nastala v spoločnosti SandForce. Na našom systéme sme totiž objavili správanie, pri ktorom sme matematicky vedeli dokázať, že môže viesť k havárii. Podarilo sa nám to na určitý čas zalepiť, aby to fungovalo, pričom následne sme to celé v revízii čipu doriešili. Aj keď tu by sa dalo povedať, že kríza ani nenastala, predišli sme jej. Keby sme problém nedoriešili pred ďalším kolom investovania, nikto by nám už neposkytol financie a SandForce by zanikol. V Spojených štátoch sa takéto situácie volajú Near Death Experience, teda skúsenosť z blízkosti smrti.

V budúcom čísle uverejníme druhú časť rozhovoru s Ing. Radoslavom Danilákom, PhD., v ktorom prezradí viac o sebe a svojej práci, i spomienkach na SPŠE.

PhDr. Andrea Mladá

Všetky informácie pod jednou strechou!

univerzitny-de

Výber ďalšieho štúdia, voľba vysokej školy sú témy pre stredoškoláka veľmi dôležité. Pre SPŠE je zase dôležitá spolupráca s vysokými školami pri formovaní profilu absolventa školy. To boli hlavné podnety pre riaditeľa školy, Ing. Slavomíra Kožára, MBA, ktorý prišiel s projektom ponúknuť univerzitám, na ktoré najčastejšie smerujú kroky čerstvých absolventov školy, priestory školy na prezentáciu svojich študijných programov.

Podujatie pod názvom Univerzitný deň v SPŠE 2018, ktoré sa konalo 22. 2. 2018 bolo jedinečnou príležitosťou prezentácie univerzít, ktoré mohli podať najaktuálnejšie informácie o vysokoškolskom štúdiu  všetkým študentom 3. a 4. ročníka školy.  

Pozvanie prijali Prešovská univerzita, Technická univerzita Košice, Žilinská univerzita, Slovenská technická univerzita Bratislava, Vysoké učení technické Brno, České vysoké učení technické Praha a Unicorn College Praha.

Každá univerzita mala svoj vyhradený výstavný priestor, kde prezentovala študentom, čo ich čaká, ak si vyberú tú ktorú fakultu alebo katedru, aké zaujímavosti, stáže, možnosti spolupráce na projektoch a pod. univerzita ponúka, aké odbory je možné študovať. Taktiež sa jednotlivé fakulty snažili zaujať záujemcov svojimi produktmi, učebnými pomôckami alebo výskumnými úlohami.

To, že Univerzitný deň v SPŠE 2018 mal zmysel, potvrdzujú aj názory študentov a jednotlivých univerzít: „Mohli sme získať veľa potrebných informácií z prvej ruky. Pre mňa táto akcia mala význam, aj keď mi tam ešte chýbala Masarykova univerzita z Brna,“ študent Tomáš. „Musíme si vážiť takúto možnosť, ktorú nám poskytla SPŠE, lebo nie sme nútení cestovať na DOD jednotlivých univerzít“, štvrták Lukáš. „Veľkou výhodou Univerzitného dňa v SPŠE bola možnosť priamych otázok na vysoké školy, ktoré nás zaujímali. Veľmi pozitívne hodnotíme aj to, že si školy priniesli na ukážku učebné pomôcky, s ktorými vysokoškoláci reálne pracujú“,  študenti Daniel a Tadeáš.

Zástupcovia zúčastnených univerzít poukázali na to, že Stredná priemyselná škola elektrotechnická v Prešove je najlepšia stredná odborná škola na Slovensku, ktorá má najšikovnejších študentov nielen v teoretických oblastiach, čo študujú, ale aj v praktických zručnostiach. Sú výborne pripravení na ďalšie štúdium na vysokej škole, ale aj pre prax. Navyše sú veľmi kultivovaní. Vysoké školy podujatie uchopili ako dobrú príležitosť priamej komunikácie so študentmi. Výhody videli hlavne v tom, že nevstupovali jednotlivo do vyučovacieho procesu (a tým ho nenarúšali), ale naplno využili deň, aby zaujali. „Uvítame možnosť zúčastniť sa takejto akcie aj budúci rok,“ dodal jeden zo zástupcov univerzít.

Bezprostredne po skončení Univerzitného dňa prišli mailové reakcie:

„Veľmi si ceníme, že sa k výberu povolania pre svojich študentov stavia Vaša škola zodpovedne, zároveň si vážime, že ste pri organizovaní tohto podujatia oslovili aj našu univerzitu a fakultu. Žijeme v dobe „odlivu mozgov“ do zahraničia a mali by to byť práve naše vzdelávacie inštitúcie, ktoré by sa mali usilovať o zvrátenie tohto nepriaznivého trendu pre náš región. Verím, že spoločným úsilím a tesnejšou spoluprácou bude v našich silách tento cieľ dosiahnuť“.

 „Velice rád děkuji za pozvání! Musím říct, že byla čest se s vámi a SPŠE setkat. Osobně musím smeknout před Vašimi úspěchy, SPŠE je v celé řadě věcí a činnosti velmi dobrou inspirací pro Unicorn College“.

Mgr. Lucia Liptáková

Deň otvorených dverí v SPŠE

dod-jpg

Dňa 20. 2. 2018 sa v našej škole uskutočnil od 13-ej do 17-ej hodiny DOD, kedy ju mohli navštíviť žiaci ZŠ, ktorí majú perspektívny záujem o štúdium.

V priestoroch školy, v 7 učebniach, sme im ponúkli prezentáciu našich študijných odborov, spojenú s výstavou študijných pomôcok, prác študentov, ukážkami výrobkov a technológií.

Bezpochyby najzaujímavejšou, aj najlákavejšou, bola expozícia študijného odboru Elektrotechnika so zameraním na oblasť priemyselnej informatiky, ktorá uviedla návštevníkov do sveta riadiacich systémov, robotiky, 3D tlače a elektroniky.

Návštevníci mali možnosť otestovať si svoju šikovnosť na rôznych interaktívnych zariadeniach, kde mohli vyhrať kľúčenku, zapojiť si jednoduchý elektrický obvod, za pomoci žiakov SPŠE naprogramovať LEGO robota, alebo vytvoriť svoj prvý program pre mikrokontroler na vývojovej doske Arduino.

Lákadlom tohto odboru bol aj humanoidný robot Poppy, ktorý návštevníkom na pozdrav niekedy zakýval, inokedy zatancoval.

Občas návštevníkov vystrašil hluk kompresora, ktorý poháňal vystavované pneumatické obvody.

Tak ako v minulých ročníkoch DOD, tak aj tento rok návštevníkov upútalo množstvo výrobkov a robotov vyrobených za pomoci 3D tlačiarne, ktorá aj počas DOD neúnavne nanášala vrstvu po vrstve roztavený plastový materiál a pred zrakmi hostí vytvárala žiakmi navrhnutú škatuľku.

Formou praktických cvičení si mohli tiež záujemcovia vyskúšať naprogramovať blikač a generátor tónov, ktorý sa spúšťa tlačidlom pomocou Arduina a vyskúšať grafické programovanie LEGO robotov.

Rovnako zaujal aj odbor Informačné a sieťové technológie, ktorý ponúkal pútavé kvízy s 10 súťažnými otázkami z odboru IT. Návštevníkov zaujalo to, že si mohli zahrať počítačové hry v JAVE, C, ktoré naprogramovali naši študenti a mohli si vyskúšať tvorbu programov v prostredí SCRATCH, pričom mali na výber z 3 možností /ľahká, stredná, ťažká úloha/ a za splnenie úlohy mohli získať sladkú odmenu.

V odbore Počítačové systémy si mohli návštevníci pozrieť výrobu internetových káblov, vyskúšať si kvíz IT ohľadom počítačov, komponentov, zoznámiť sa s multimediálnym dátovým úložiskom – Q-BOX, vytvárať smart - TV z normálnej TV pomocou Q-BOXU, či skúsiť si programovanie -CODEBUG.

Všetci zúčastnení kolegovia, ktorí aktívne pripravili DOD /za všetkých len Ing. Macej, Ing. Ambrozy, Ing. Hedvigová, Ing. Mitrová, Ing. Šandrejová, Ing. Dlugošová, Ing. Gašparík, Ing. Kontura/ zhodnotili akciu ako dôležitú a prínosnú pre zviditeľnenie a udržanie dobrého mena našej školy.

Najpozitívnejšie boli ohlasy a hodnotenie žiakov zo ZŠ Konštantínova zo Stropkova a tiež ich rodičov, ktorí svoju návštevu hodnotili takto: ,,Sme veľmi príjemne prekvapení vašimi prvákmi z triedy I. SA a tým, s akým zanietením, záujmom a odbornosťou rozprávali o svojom odbore, o tom, čo všetko sa za krátky čas naučili vo vašej škole, o tom, aké tu majú možnosti a ako im učitelia umožňujú sa rozvíjať a zdokonaľovať.“

Aj tento ročník DOD určite prispel k tomu, aby si záujemcovia o štúdium v SPŠE na vlastné oči a uši overili a uistili sa, či to bude pre nich tá správna voľba.

Mgr. Iveta Kovaľová

ELEKTROmatik

elektromatik-jp

 V utorok, 20. 2. 2018, bolo súčasťou DOD na pôde našej školy školské kolo 4. ročníka matematickej súťaže ELEKTROmatik. Dve domáce kolá riešilo 31 štvorčlenných tímov žiakov základných škôl a päť najúspešnejších z nich H4ck3rW4m3n, BJKL1, zssibirska1, zssibirska2 a Chewing Gum postúpilo do školského finále. Súťaž trvala 60 minút čistého času. Počas súťaže dostávali súťažiaci každých 20 minút novú sériu úloh podobných domácemu kolu. Medzi sériami bola prestávka približne 10 minút. Úlohou súťažiacich bolo v danom časovom limite odovzdať čo najviac správne vyriešených úloh. Po celý čas prevládala príjemná súťaživá atmosféra, pracovné, ale tvorivé napätie. Víťazom sa stal tím deviatakov H4ck3rW4m3n zo ZŠ na Ul. Šmeralova v Prešove, ktorí sa „ prepočítali“ k odmene, ktorou bol digitálny multimeter. Dúfame, že sú to budúci elektrikári a padne im vhod. Na 2. mieste sa umiestnil tím BJKL1 zo ZŠ na Bajkalskej ulici v Prešove, aj im bol odmenou digitálny multimeter. Trojicu najlepších doplnil tím zssibirska1 zo ZŠ na Ul. Sibírska v Prešove, ktorých potešil nový USB disk. Ceny do súťaže venovala Nadácia školy pri SPŠE. Gratulujeme. Víťazmi sa stali všetci už len tým, že sa dostali do finále a ukázali svoj pozitívny vzťah k matematike. S viacerými sa, dúfame, stretneme aj o rok.  Oceňujeme ich chuť a zanietenosť urobiť niečo pre svoje zdokonalenie vo voľnom čase. Ich učiteľom matematiky ďakujeme za ochotu, za schopnosť motivovať, za vedenie a podporu pri riešení úloh na úkor svojho voľného času.

Mgr. Marta Kožárová

Školské kolo ELEsparks

elesparks-png

Súčasťou Dňa otvorených dverí, 20. februára 2018, bolo aj školské kolo ELEsparks – súťaže družstiev ZŠ v anglickom jazyku.

Po dvoch domácich kolách, v ktorých žiaci absolvovali online testy, boli tí najlepší pozvaní k nám, kde v príjemnom prostredí upravenej učebne prebiehalo školské kolo súťaže. Úlohou siedmich trojčlenných tímov bolo spoločnými silami úspešne zvládnuť počúvanie a čítanie     s porozumením, pár lexikálno-gramatických cvičení, porozprávať príbeh podľa obrázka a napísať esej na zadanú tému.

Všetci zúčastnení ukázali, že anglický jazyk pre nich vôbec nie je cudzí, ale že v ňom dokážu komunikovať, písať pekné eseje a pohotovo reagovať na dané situácie. Tí najlepší boli odmenení hodnotnými cenami, ktoré do súťaže venovala Nadácia SPŠE, vydavateľstvo MacMillan a súkromná jazyková škola BE UP.

 

Tu sú tí najúspešnejší:

Dank Engines (A. Duleba, J. Polačok, M. Hrbatý) ZŠ Bajkalská 29, Prešov

Vlacikcejo (M. Čmilanský, S. Miščík, K. Štefaňáková) ZŠ Bajkalská 29, Prešov

Nameless crew (S. Blichová, E. Lipovská, D. Minárik) ZŠ Májové námestie 1, Prešov

 

Všetkým súťažným tímom ďakujeme za účasť, oceňujeme snahu, usilovnosť a výbornú jazykovú zdatnosť, ktorú v školskom kole ukázali. Poďakovanie patrí aj ich vyučujúcim, ktorí iste nie malou mierou prispeli k výborným výsledkom svojich žiakov. Želáme postupujúcim  i nepostupujúcim tímom veľa úspechov a dúfame, že i táto súťaž prispela k ich ďalšej motivácii pri štúdiu tohto krásneho a zaujímavého jazyka.

Mgr. Emília Čulková

Elektronika hrou

elektronika-hro

Stredná priemyselná škola elektrotechnická v Prešove zorganizovala 20. 2. 2018 v rámci DOD školské kolo súťaže 2-členných družstiev ZŠ – Elektronika hrou. V troch domácich kolách, ktoré prebehli v čase od 13. novembra 2017 do 21. januára 2018 žiaci riešili jednoduché úlohy, kde k správnym výsledkom sa mali dopracovať buď simuláciou zadaní, resp. jednoduchými reálnymi meraniami.

Do spomínaného školského kola postúpilo 8 tímov, ktoré mali v časovom limite odsimulovať zadania a urobiť niekoľko jednoduchých meraní na potvrdenie odsimulovaných hodnôt.

Po súťaži nasledovala prehliadka školy a vyhodnotenie najlepších tímov.

Súťažiaci preukázali veľmi dobré znalosti a zručnosti pri riešení zadaných úloh a tí najlepší boli odmenení hodnotnými cenami, ktoré do súťaže spolufinancovala nadácia SPŠE, ktorá aj takýmto spôsobom propaguje odbor elektrotechniky, motivuje žiakov základných škôl k výučbe elektrotechniky a napomáha k vyhľadávaniu talentovaných žiakov.

Prvenstvo získal tím Udič (Juraj Udič.) zo ZŠ  Bardejov. Na druhom mieste sa umiestnil tím Matmar, (Matej Mazúr a Martin Kmeť) zo ZŠ v Prievidzi. Ako tretí skončil tím Májovkári1 (Jaroslav Petrisko a Lukáš Kočerha) zo ZŠ Májové námestie.

Všetkým súťažiacim ďakujeme za účasť a ceníme si ich snahu, zručnosti a znalosti, ktorými sa prezentovali. Želáme im veľa úspechov.

Ing. Peter Fritz

Stredoškolská odborná činnosť v SPŠE Prešov

SOC

V dňoch 21. – 23. februára 2018 sa uskutočnila v Strednej priemyselnej škole elektrotechnickej v Prešove súťaž Stredoškolská odborná činnosť. Do tejto súťaže sa zapojili študenti tretieho a štvrtého ročníka. Študenti súťažili v štyroch súťažných kategóriách, ako je Problematika voľného času, Informatika, Elektronika, hardware a mechatronika a napokon Tvorba učebných pomôcok. Celkový počet zúčastnených prác zapojených do školského kola bol 33. Nakoľko práce študentov boli spracované po teoretickej, ale aj praktickej stránke na veľmi dobrej úrovni. K tomu prispeli aj svojimi konštruktívnymi radami konzultanti jednotlivých prác, na ktorých sa obracali študenti riešiaci projekty počas celého polroka. Výsledkom ich úsilia nebola len praktická práca v podobe fyzického zariadenia, ale aj napísaná dokumentácia, ktorá bola následne obhajovaná pred odbornou hodnotiacou komisiou. Študenti si mohli overiť svoje prezenčné a komunikačné zručnosti. Pre štvrtákov to bola generálka pred praktickou časťou maturitnej skúšky a pre študentov nižších ročníkov pozitívna skúsenosť, ktorú môžu zúročiť v nasledujúcich školských rokoch aj na súťaži Stredoškolská odborná činnosť.

V odbore Problematika voľného času sa na 1. mieste umiestil študent 4. ročníka, Daniel Gordán, so svojou prácou Bluetooth reproduktor. Druhé miesto obsadil v tomto odbore  Marko Krivánek, s prácou Ovládanie videostrižne .

soc-skolske

V kategórii Informatika si opäť 1. miesto vybojoval študent Benedikt Feťko, s prácou Program na výučbu znakovej abecedy. Druhé miesto obsadili chlapci 4. a  3. ročníka, Lukáš Purdeš, Radovan Škop, Damián Paranič a Adam Valalský, ktorí prezentovali svoju prácu s názvom Odpoludnie s matematikou a slovenčinou.

Súťažné práce študentov boli zastúpené aj v odbore Elektrotechnika, hardware a mechatronika. Prvé miesto získal študent 4. ročníka – Tadeáš Kmecik, s prácou CNC fréza. Na 2. mieste skončil Richard Fiľo, ktorého práca niesla názov Vytvorenie robotickej ruky.

Svojimi výrobkami obohatili študenti aj súťažný odbor Tvorba učebných pomôcok. Prvé miesto v tejto kategórii patrilo Alžbete Hurovej a Henrichovi Hanušovskému, ktorí pripravili ako učebnú pomôcku IT môžeš programovať!.

V kategórii Ekonomika a riadenie prebehlo triedne kolo. Boli vybrané práce Adama Proppera s názvom Online marketing vo vybranom podniku a práca Niny Oľhovej s názvom Dizajn výrobku.

Do krajského kola SOČ postupujú spomínaní študenti, ktorých výrobky ako najlepšie ocenila odborná hodnotiaca komisia a umiestnili sa na 1. a 2. mieste. Veríme, že študenti Strednej priemyselnej školy elektrotechnickej Prešov budú v krajskom kole Stredoškolskej odbornej činnosti čo najúspešnejší.

Ing. Ondrej Kontura

3. medzinárodné stretnutie partnerov projektu ISTRA

stretnutie-istr

Takmer po 9 mesiacoch od posledného projektového stretnutia sa na pôde SPŠE Prešov stretli dňa 14. 2. 2018 partneri projektu ISTRA.  Stredná priemyselná škola elektrotechnická Prešov bola v tento deň organizátorom a hostiteľom 3. medzinárodného stretnutia týchto partnerov, ktorého sa zúčastnili inštitúcie podieľajúce sa na danom  projekte a ich  zástupcovia:

 

Na danom stretnutí sa jednotliví partneri dohodli na presných postupoch pri:

 

Výstup projektu a daného stretnutia bol zameraný na tieto cieľové skupiny:

Celé stretnutie sa nieslo vo veľmi príjemnej atmosféra a veríme, že si každý partner odniesol nielen nové vedomosti a poznatky z daného pracovného stretnutia, ale aj nezabudnuteľné chvíle a zážitky. Záverečné stretnutie projektových partnerov sa uskutoční v mesiaci september 2018 v bulharskom meste BURGAS.

This project has been funded with support from the European Commission. This communication reflects the views only of the author, and the Commission cannot be held responsible for any use which may be made of the information contained therein.

Ing. Vladimíra Pastirová, Mgr. Miroslava Gajdošová

Ekonomická olympiáda

ekonomicka-oly

INESS – Institute of Economic and Social Studies v tomto školskom roku organizuje Ekonomickú olympiádu pre študentov stredných škôl, ktorá pozostáva z troch kôl. V prvom kole online formou boli zapojení študenti 1., 2. a 4. ročníka odboru ITM. Do krajského kola, ktoré sa konalo v utorok, 20. 2. 2018 v priestoroch Fakulty manažmentu Prešovskej univerzity v Prešove, postúpil študent Matej Centko z I. F, ktorý ako jediný zvládol test na 75%. Ostatní študenti riešili úlohy s úspešnosťou od 30% do 70%.

Do ekonomickej olympiády sa celkovo zapojilo 4 000 študentov z celého Slovenska, no najväčšiu účasť zaznamenali v Prešovskom kraji s 827 riešiteľmi. V krajskom kole súťažilo 70 pozvaných študentov.

Test krajského kola pozostával zo 4 častí, prvá časť obsahovala 5 testových otázok.  Ďalšie tri časti obsahovali jednotlivo 1 otvorenú otázku, kde bolo nutné bližšie vysvetliť, rozpísať a zdôvodniť svoju odpoveď. Cieľom úloh nebolo to, aby študenti poznali poučky alebo teóriu, ale aby ukázali, že vedia uvažovať ako ekonómovia a svoje tvrdenia vedeli obhájiť. Pre zvládnutie otvorených otázok mali študenti vedieť vysvetliť fungovanie dopytu a ponuky, poznať základy monetárnej politiky, vedieť vypočítať úrok či výnos, mať základný prehľad o výdavkoch verejnej správy, poznať zložky HDP, orientovať sa v základných ekonomických pojmoch a poznať najznámejších svetových a slovenských ekonómov.

Testy sa nevyhodnocovali na mieste, keďže otvorené otázky si vyžadujú podrobné vyhodnotenie, ktoré je časovo náročné.  Vyhodnotenie bude oznámené v priebehu marca, v rámci ktorého sa dozvieme, ktorí študenti postupujú do celoslovenského finále, ktoré sa bude konať 26. 4. 2018 v priestoroch Ekonomickej univerzity v Bratislave.

Ing. Ljuba Krišová

Február v ŠI

skolsky-inter

Prvý polrok v školskom roku 2017/18 je za nami. Pre niektorých bol úspešný, pre iných menej. Celkovo je prospech ubytovaných študentov v ŠI v priemere už niekoľko rokov lepší   ako v škole.

Február je mesiac, keď sa treba opäť zamyslieť, že je lepšie začať s učením od prvých hodín a netrápiť sa s opravovaním známok pred koncom školského roka.

Je už zvykom, že po polroku sa u prvákov vykoná sociometrický test, ktorý poukáže na vzťahy v skupine. V tomto roku sa ukázalo, že chlapci majú medzi sebou neutrálny alebo veľmi dobrý vzťah, nie je medzi nimi nikto, koho by určili, že im vadí.

Aj keď so zemepisom sa študenti v tejto škole nestretávajú, preverili sme ich vedomosti v kvíze o hlavných mestách Európy. 20 správnych odpovedí nemal nikto, 5 chlapci mali 19 správnych odpovedí a najnižší dosiahnutý počet bol 13.

Pri príležitosti sv. Valentína sme videli, koľko našich chlapcov je zasiahnutých Amorovým šípom. Chceli od nás radu, čo by mali svojim polovičkám v tento sviatok darovať.  My sme sa zhodli na tom, že každú ženu určite poteší pekný kvietok.

Naši študenti si v DAD pozreli divadelné predstavenie Ťapákovci.  Dej slávnej dramatizácie prozaickej predlohy významnej slovenskej spisovateľky z obdobia kritického realizmu prenesie diváka do minulosti, na dedinu, do domu početnej rodiny Ťapákovcov, ktorá je preslávená svojou lenivosťou  a  nevôľou k akejkoľvek aktivite.

Mesiac február sa niesol v znamení olympiády. Chlapci ju prežívali sledovaním športových súťaží. Najviac ich už tradične zaujímali hokejové prenosy a výkony našich lyžiarov.  U nás si chlapci zmerali sily v posilňovni školy, kde súťažili v počte opakovaní klikov za 0,30 minút. Najlepší výkon dosiahol M. Tomčo s počtom 39 opakovaní. V telocvični to boli futbalové zápasy medzi tretiakmi a štvrtákmi. Opäť sa ukázalo, že chlapci, ktorí hrajú futbal za svoje obce, si s loptou veľmi dobre rozumejú.

V závere mesiaca sa uskutočnilo zasadnutie ŽIR, na ktorom boli tlmočené požiadavky študentov jednotlivých ročníkov. Svojimi nápadmi a postrehmi študenti pomáhajú zlepšiť kvalitu života v našom internáte.

Iveta Vinklerová

Aktivity tried

IST-čkári navštívili múzeum

2sb-png

Dňa 20. 2. 2018 sa naša trieda, II. SB, spoločne s triednou profesorkou, Mgr. Luciou Liptákovou, zúčastnila prehliadky Krajského múzea v Prešove, mnohým známe aj ako Rákociho múzeum či palác. Využili sme tak voľný čas v rozvrhu, ktorý vznikol z dôvodu konajúceho sa DOD v našej škole. Po piatej vyučovacej hodine sme sa teda vybrali za dejinami Prešova, resp. vtedajšieho Rakúsko-Uhorska. Celé múzeum sme absolvovali za necelé 2 hodinky a prešli sme všetky expozície, vrátane výstavy Minulosť odtlačená v hline, ktorá práve v expozícii múzea prebiehala. Zaujímavá forma učenia sa je, aj v tomto prípade, z našej strany vítaná a túto školskú akciu sme opúšťali určite plní nových poznatkov a informácií. Krásne priestory múzea, množstvo exponátov z Prešova alebo zo širšieho okolia sa nám nesmierne páčili. Vyzdvihnúť môžeme najmä historické zbrane, hasičskú techniku, salašníctvo na Šariši alebo aj známu solivarskú čipku. Po ukončení prehliadky múzea sme zavŕšili minivýlet v neďalekej kaviarni, kde sme sa zahriali teplou čokoládou, kávou a čajom.

Erik Wittner, II. SB

Sme tolerantní alebo intolerantní?

beseda-o-tolera

Dňa 7. 2. 2018 zavítala do našej triedy pani Mgr. M. Szirmaiová z CPPPaP, aby nám v rámci triednickej hodiny vysvetlila a pobesedovala si o problematike tolerancie medzi ľuďmi.  Hovorila o tom, že v dnešnej multikultúrnej spoločnosti je tento problém pomerne častý, mnohí si ho vysvetľujú nesprávne. A čo sme si zapamätali? Napr. to, že tolerancia súvisí so slobodou človeka, je to ochota akceptovať odlišnosti, napr. kultúru, náboženské vyznanie, životný štýl, schopnosť meniť svoje názory, uzatvárať kompromisy. Východiskom tolerancie je  porozumenie, snaha pochopiť druhého, dohovoriť sa, uzatvárať kompromisy. Bolo to pre nás veľmi poučné. Zapájali sme sa do besedy, aktívni boli najmä Damián Š. a Vojto. Pochopili sme, že čím viac niekoho chápeme, tým viac sme ho schopní tolerovať.

Kolektív III. A

Beseda s odborníkom o rasizme

beseda-o-rasizm

Teambuildingové akcie v našej triede sa nesú aj v znamení zaujímavých a poučných besied s odborníkom. Naša triedna profesorka nám zorganizovala v rámci triednickej hodiny ďalšiu takúto besedu, a to s pani Mgr. M. Szirmaiovou z CPPPaP na tému Rasizmus.

Na začiatku hodiny nám dotyčná pani rozdala pre dvojice papiere s pojmami, ktoré súviseli s danou témou. Snažili sme sa pojmy: predsudok, rasizmus, xenofóbia, antisemitizmus, islamofóbia, homofóbia a nacionalizmus, vysvetliť si najprv sami a potom pod vedením odborníka. Ku každému pojmu bol uvedený aspoň jeden reálny príklad.

Táto triednická hodina bola veľmi zaujímavá a poučná a my sa už teraz tešíme na ďalšiu takúto hodinu s odborníkom, na zaujímavú novú tému, ktorú pre nás zorganizuje naša triedna profesorka – Ing. Vladimíra Pastirová.

Martina Staneková, III. F

Partneri a sponzori

sponzor sponzor sponzor sponzor sponzor sponzor sponzor sponzor sponzor sponzor sponzor sponzor sponzor sponzor sponzor sponzor sponzor sponzor sponzor sponzor sponzor sponzor sponzor sponzor sponzor sponzor sponzor sponzor sponzor sponzor sponzor sponzor sponzor sponzor