3/2018

Chcem, aby moje produkty zmenili svet k lepšiemu

danilak-rados

V tomto vydaní mesačníka Newsletter uverejňujeme druhú časť rozhovoru s Ing. Radoslavom Danilákom, PhD., ktorý je výnimočným a živým príkladom toho, ako sa dá svojimi schopnosťami, talentom a tvrdou prácou získať rešpekt a uznanie v cudzej krajine. Ing. Radoslav Danilák, PhD., prezrádza v rozhovore viac o sebe a svojej práci, i spomienkach na SPŠE.

V každej mojej spoločnosti sú jadrom ľudia, ktorí pôsobili aj v mojich predchádzajúcich firmách. Sme zohratý tím. Za tým, aby vás zamestnanci nasledovali doslova až na kraj sveta, stojí jednoduchá vec. Férové správanie, rešpekt a ponúknuť príležitosť.

Možno to vyznie zvláštne, ale šťastie v biznise je dôležitý faktor. Aby ste uspeli, je potrebné ho mať na svojej strane. Platí však, že šťastie praje len pripraveným, ktorí sa ťažkou prácou dostali do správnej pozície a spoliehať sa naň sa tiež nedá. Uvediem príklad šťastnej náhody: spolupracovali sme s jedným manažérom z Toshiby, s ktorým sme sa vzájomne veľmi rešpektovali. Postupne sa prepracoval až na pozíciu prezidenta Toshiby v Japonsku, no a keďže sme sa vzájomne veľmi rešpektovali, pomohlo to biznisu. Toshiba sa totiž stal jedným z najvýznamnejších investorov v mojej firme Skyera.

Mať najlepšiu technológiu, správať sa nielen k zákazníkom, ale aj ku konkurentom s rešpektom, dať o sebe vedieť cez iných a hovoriť pravdu, nič nezahmlievať. Zavádzanie môže niektorým krátkodobo pomôcť, ale dlhodobo vždy vedie k strate dôvery s veľmi negatívnymi následkami.

Kľúčovou je oblasť umelej inteligencie a robotiky. Po tomto nasledujú web-služby rôzneho druhu.

Mojou inšpiráciou sú ľudia, ich osud a to, čo vo svojom živote nielen dokázali, ale aj čo odovzdali spoločnosti.

O tom, že produkt mojej novej firmy Tachyum zmení svet k lepšiemu. Že sa v budúcnosti pozitívnym spôsobom dotkne väčšiny ľudí na svete.

danilak-rados

Svoj sen aktuálne prežívam. Sníval som totiž o tom, že raz budem pôsobiť vo firme ako je Tachyum. Nebol to sen len v tínedžerskom veku, ale dlhodobo. Nemohol som sa mu však venovať, lebo častokrát som musel riešiť niečo iné s vyššou prioritou. Ten správny čas však konečne nastal.

Samozrejme, mám. Veď keby sa všetky túžby splnili, nemuseli by sme sa už snažiť a tak prežívať dosiahnuté šťastie. Máločo sa vyrovná pocitu, keď ste po tvrdej práci získali to, na čom ste dreli.

Áno, chýbajú mi úprimní ľudia so zdravým, sedliackym rozumom. Našťastie, tu v Spojených štátoch mám spolužiakov.

Keď mám voľno, rád ho trávim čítaním knihy, vychádzkami do prírody s mojimi blízkymi, venujem sa tiež streľbe.

Pracovný deň mi začína pred siedmou hodinou. Pri raňajkách si prečítam správy zo sveta, ako aj technológií. Potom sa venujem tomu, čo som už večer kvôli únave nedokončil. Zväčša doobeda vybavujem veci, ktoré nepočkajú. Obedy sú zväčša pracovné – buď mám biznis obed, alebo obed so zamestnancami, alebo aj míting. Po obede sa až do večere venujem najmä strategickým a zložitejším veciam. Večeru vo firme poskytujeme obvykle zadarmo, častokrát som tu, aby som sa mohol porozprávať so svojím tímom. Po jedle doťahujem veci, na ktoré nebol čas počas dňa. A večer zaspávam pri čítaní technických článkov či s knihou v ruke. Spať idem po polnoci.

     Áno, určite áno. Normálne pracujem 70 hodín týždenne, ale pár mesiacov pred finišom projektu je to už vyše 100 hodín do týždňa. Je to veľká záťaž, ale manažment musí ísť príkladom. Pamätám si veľa nocí, keď som ako CEO bol ešte o 3.00 h. ráno s inžiniermi v laboratóriu.

Samozrejme. Jeden z profesorov, RNDr. Rastislav Vrškový, ma naučil, ako pristupovať k problémom a riešiť ich. Bohužiaľ, už nie je medzi nami. Ďakujem tiež mojej triednej profesorke Mgr. Viere Hoffmannovej, ktorá mi vytvorila priestor na to, aby som sa mohol venovať svojim záujmom.

Ale áno. Doteraz, keď si na to spomeniem, sa smejem na mojom spolužiakovi, ktorý sa snažil potajme jesť počas hodiny. No dal si ruku pod sánku, takže mu hlava nadskakovala (smiech).

Praktické myslenie. A tiež heslo, že „pokiaľ je výsledok neistý, učiňte pokus“. SPŠE mi umožnila experimentovať s hardvérom. Bola to odvaha nechať sa vŕtať študentom v 50-tisíc korunovom SM 50/50 minipočítači, ktorý sme mohli aj zničiť.

danilak-rados

Značne. Na SPŠE som dostal možnosť experimentovať. Veď ako sa hovorí, skúsenosť je priamoúmerná škode, čo sa napácha. Znie to ako vtip, ale je na tom niečo pravdy. Pokiaľ chcete jedného dňa stáť na čele vlastnej firmy, je dôležité už počas strednej školy na niečom robiť (ideálne v oblasti, v ktorej chcete pôsobiť) a dosahovať výsledky. SPŠE prostredie bolo unikátne, lebo vyprodukovalo mnoho absolventov, na ktorých bolo celé Československo právom hrdé. Hovorím napríklad o Jánovi Lužnom, ktorý reprezentoval Československo na olympiádach, nebol však jediný úspešný absolvent SPŠE.

Špičkový človek sa musí vedieť sám motivovať a mať „ťah na bránku“. A je úplne jedno, v akej oblasti chce pôsobiť. Potom sú tu veci, ktoré sa odlišujú od oblasti, v ktorej chce pôsobiť. Ak sa chce uplatniť vo vede a vývoji, musí mať intelektuálnu výhodu, akúsi vnútornú silu, čo ženie jeho zvedavosť. Musí chcieť byť najlepší a musí mať dobré schopnosti riešiť problémy. Ak chce byť manažér, potrebuje iné zručnosti. Tu je kľúčová psychológia. Musí vedieť, ako správne motivovať ľudí.

V biznise sa stretnete s tromi skupinami ľudí. Takzvaných A+ hráčov posúva vpred výzva, fakt, že dokáže zvládnuť náročný problém, chcú docieliť najlepšie riešenie. Ľudí, ktorí chcú ovládať iných, motivuje status, právomoci a finančné ohodnotenie. Tretiu skupinu tvoria ľudia, ktorí sa zaujímajú o iných ľudí. Podnecuje ich, keď môžu pomáhať.

Takýto človek musí byť samostatný a musí sa vedieť sám motivovať. Určite musí byť expert v oblasti, v ktorej podniká a mal by byť aj psychológom. Bez chápania ľudí a toho, čo ich ženie vpred, by mal ťažkosti uzavrieť dohody a zmluvy. Takýto človek musí byť špička v každej oblasti. Musí tiež vedieť znášať neúspechy a ťažké situácie – lebo aj tie nastanú.

Bolo to samoštúdium počas strednej školy, keďže oblasť, v ktorej dnes pôsobím, bola zhruba pred 30 rokmi na začiatku. Aj preto som nechcel ísť na gymnázium, ale na SPŠE. Dnes som rád, že vyvíjam produkty, ktoré ľuďom prinášajú vysokú hodnotu.

Prírodovedné predmety boli, sú a stále budú kľúčové. Tu, v Spojených štátoch, sa to na stredných školách, ale aj na priemerných vysokých školách, čoraz viac zanedbáva. Z tohto dôvodu začína Amerika zaostávať v kvalite školstva za svetom. Ale opakujem, hovorím o stredných školách a priemerných vysokých školách, nie renomovaných amerických univerzitách. Ešte prezradím, že najlepších inžinierov, ktorí so mnou robili v predchádzajúcich spoločnostiach, som mal zo Slovenska, Česka, Číny, Ruska, a len z troch či štyroch univerzít z USA.

Vybral som si sám. Už keď som išiel na strednú školu, tak som vedel, že budem pokračovať v štúdiu a aj to, kde budem v štúdiu pokračovať.

Bol to môj otec. Ako vysokoškolský profesor bol rozhľadený a rozvážny. Nezabudnem tiež na pána profesora Rastislava Vrškového zo SPŠE. Doteraz spomínam a obdivujem jeho vášeň, radosť z dobrej roboty a úprimnosť. Na to sa nedá zabudnúť. Ovplyvnil ma tiež Jensen Huang, zakladateľ a CEO spoločnosti nVidia. Je doslova legendárny svojou úprimnosťou a tým, ako vedel vyjednávať s ľuďmi bez ohľadu na titul či status. Keďže je fakt, že zakladateľ firmy určuje jej smerovanie a kultúru, tak to, akým spôsobom som do svojich firiem vyberal ľudí a budoval firemnú kultúru, je podobné tomu, čo som sa naučil pri Jensenovi. Od nVidia sa je čo učiť.

danilak-rados

To je veľmi individuálne, ale určite do takých, kde sa dosahuje praktický výsledok a ktoré ich bavia. Ak ich projekty nebudú baviť, je to pre študentov zväčša stratený čas, keďže si vzdelávací projekt len odsedia. Študent by si mal vybrať vzdelávací projekt aj podľa toho, do akej skupiny ľudí sa radí – čo som už spomínal vyššie. Teda či je to takzvaný A+ hráč, alebo rád ovláda iných ľudí, či mu skôr ide o pomoc.

V akejkoľvek firme je dobré mať mix týchto ľudí, ktorí by mali byť v správnych pozíciách.

Ak ste sa pre niečo nadchli, nasledujte to. Ľudia, ktorí majú svoju misiu a cieľ, vždy dosiahnu viac ako tí, čo toto nemajú. Pokiaľ nemáte preferenciu, zamerajte sa skôr na univerzálnejšiu vysokú školu. A nechajte si tiež poradiť od ľudí, ktorí vás dobre poznajú.

Samozrejme, veľmi rád. Musia byť šikovní a chcieť pôsobiť v oblasti, v ktorej mám znalosti. Musia byť zapálení pre vec a vedieť sa motivovať. Mentorom som už bol. Viedol som tých najlepších študentov z Číny, dnes majú všetci vlastné firmy tu, v Spojených štátoch.

Riaditelia a učitelia sú odborníci, ktorí z praxe najlepšie vedia, čo by sa malo vyučovať a v akej miere. Z praxe však viem, že je veľmi dôležité ovládať aspoň základy psychológie, vedieť čítať v ľuďoch a rýchlo zistiť, čo ich motivuje. Trénovať by sa mali aj prezentačné a komunikačné zručnosti, študentov by tiež mohol baviť vývoj – základy digitálneho návrhu. Lebo vytvoriť niečo, čo funguje, je fascinujúce. V kariére by im mohol byť taktiež osožný predmet základy manažmentu a projektového manažmentu.

Pre absolventov, no nielen, je ťažké prejsť pracovnými pohovormi. V tomto im viem pomôcť – viem totiž popísať, na základe čoho špičkové firmy prijímajú ľudí do zamestnania. Sám som robil pracovné pohovory s vyše 2-tisíckami potenciálnych pracovníkov, do zamestnania som prijal približne 200. Z toho vyplýva, že v mojich firmách sme nakoniec najali len zhruba 10 percent ľudí. Študentom viem popísať, ako beží proces a aké sú kritériá.

Najskôr si prečítate životopis kandidáta, ktorý pripraví personálny manažér. Pokiaľ je zamestnanec absolvent, alebo každým rokom mení firmu, jeho CV ide, bohužiaľ, na spodok uchádzačov. Keď kandidát prejde prvým krokom, nasleduje telefonický rozhovor. Zistíme, či nenafúkol svoj životopis. Ak tak spravil, jeho CV sa vyradzuje, pričom, mimochodom, ide asi o štvrtinu uchádzačov z celkového počtu. Pokiaľ kandidát týmto kolom prejde, dostane úlohu – vyriešiť problém, pričom sa s ním o tom bavia traja až štyria zamestnanci firmy. Ak čo i len jeden s uchádzačom nesúhlasí a uvedie vážny dôvod prečo, je vylúčený z pohovorov a pracovnú ponuku nedostane. Ak kandidát prejde všetkými týmito kolami, ide na pohovor ku mne. Riadim sa zásadou, že každý CEO firmy, ktorá má do 300 zamestnancov, by mal poznať svojich ľudí. Pokiaľ prejde aj mojím interview, žiadame ešte aspoň o dve či tri referencie od manažérov či spolupracovníkov z predchádzajúcich firiem a tiež výpis z registra trestov. Ak je všetko v poriadku, dostane pracovnú ponuku.

Kandidát, ktorý nemá skúsenosti, ale má schopnosti, prejde, lebo takého zamestnanca pošleme na školenie. S kandidátom, ktorý nemá schopnosti, sa už nedá veľa urobiť. Uvediem príklad: raz som do zamestnania na vedúcu programátorskú pozíciu prijal ruského jadrového fyzika. Po dvoch mesiacoch školení bol z neho jeden z najlepších programátorov.

Mať schopnosť riešiť problémy je dôležitejšia ako skúsenosti či dokonca znalosti. Platí totiž, že vyše polovica zamestnancov bude pracovať na pozíciách so znalosťami, ktoré neexistovali počas ich štúdia, a preto sa musia prispôsobiť.

Ďalším dôležitým kritériom je tiež kultúrna zhoda. Prijať zamestnanca, ktorý nezapadne do tímu alebo kultúry firmy, spôsobí všetkým len problémy.

Posledným kritériom sú dosiahnuté výsledky. Raz sme na pozíciu, ktorá si vyžaduje vysokoškolské štúdium, prijali človeka s ukončenou strednou školou. Rozhodli sme sa tak len preto, že sme zistili, akú skvelú prácu odviedol v predchádzajúcom zamestnaní.

Niekedy, keď príde naraz veľmi veľa životopisov, je v prvom kole pohovorov okrem životopisu kritériom aj univerzita. Z prestížnych univerzít dostane ponuku na nové zamestnanie jeden z troch uchádzačov, zo slabých univerzít len 1 z 30. Dobré univerzity si už zväčša vyberajú dobrých študentov pri prijímačkách.

Merateľným cieľom školy je pripravovať absolventov pre štúdium na vysokých školách. Cieľom učiteľov, ktorí vidia učenie ako svoje poslanie a nie iba zamestnanie, by malo byť pripraviť absolventov na úspešný život. To bolo aj krédo profesora Rastislava Vrškového. A ja sa s ním úplne stotožňujem. Základná a stredná škola formuje človeka, to, aký je. Vysoká škola ho zas definuje v tom, čo bude robiť. Všetky školy sú v živote človeka nesmierne dôležité.

danilak-rados

Také formy, kde sa študent aktívne zapojí. Jednoducho, keď niečo musí urobiť, alebo musí mať výsledok. Dobrým spôsobom sú rôzne súťaže, kde ho motivuje tlak rovesníkov. Dôvodom, prečo je americké školstvo (s výnimkou pár špičkových univerzít) v žalostnom stave, je niekoľko. Jednak sú študenti zavalení projektmi a domácimi úlohami do bodu, kedy nemajú žiaden voľný čas samostatne robiť niečo, čo ich baví. Základné a stredné školy sú podstatne horšie ako na Slovensku. Keby som chodil na strednú školu v USA, nikdy by som nemal čas na experimentovanie a na samoštúdium. Kvôli zlej vzdelanosti musia Spojené štáty importovať veľké množstvo vzdelaných ľudí z iných krajín, aby zaplátalo dieru vo vzdelávaní. Preto sú v Amerike Číňania, Rusi a Európania takí úspešní – aj keď do Spojených štátov odchádzajú ľudia, ktorí potom chýbajú doma. Vidím však veľkú vlnu Číňanov, ktorí sa vracajú späť do vlasti, aby naštartovali biznis a začali si plniť svoj sen. V oblasti hardvéru Čína masívne investuje, a tak napreduje rýchlo dopredu. V USA je tomu presne naopak, tu investície do polovodičov a hardvéru rapídne klesajú. Aj z toho dôvodu predbehli v roku 2016 Číňania USA v super počítačoch, pričom náskok sa každým rokom zvyšuje. Paradoxom je, že to bol Fermi čip, na ktorom som pracoval, čo umožnil Číne obehnúť USA. V roku 2016 síce vtedajší prezident Barack Obama zakázal vývoz Fermi čipov z Ameriky do Číny, ale už bolo neskoro. Spojeným štátom sa už Čínu nepodarilo dobehnúť.

Škole, ktorej som za mnohé vďačný, želám ďalších minimálne 100 rokov kvalitnej a úspešnej práce, akú SPŠE robila doteraz.

Ďakujeme Vám za Váš čas a prajeme veľa tvorivej invencie a radosti z výsledkov Vašej práce.

PhDr. Andrea Mladá

Riaditeľ SPŠE Prešov medzi ocenenými pedagógmi

img-5605-jpg

Dňa 28. 3. 2018 primátorka mesta Prešov – Andrea Turčanová, pri príležitosti rezortného dňa pedagogických i nepedagogických pracovníkov školstva ocenila v PKO 11 prešovských pedagógov za ich prínos a prácu v školstve.

Teší nás, že ocenenie mesta Prešov získal aj riaditeľ prešovskej SPŠE – Ing. Slavomír Kožár, MBA, ktorý je vo funkcii riaditeľa Strednej priemyselnej školy elektrotechnickej v Prešove od roku 1996. Počas svojho pôsobenia sa snaží o to, aby škola mala v regióne dobré meno. Trvalou výzvou preňho je držať krok s praxou a neustále hľadať nové ciele pre školu a aj pre seba. Je aktívnym lídrom a úspešným manažérom. Podieľal sa na tvorbe množstva projektov ESF, ktoré posunuli výučbu v škole nielen v oblasti materiálno-technického vybavenia, ale aj v oblasti odborného rastu pedagógov a zefektívnení výučby. SPŠE v Prešove si udržiava pod jeho vedením meno aktívnej školy, ktorá je lídrom najmä vo vzdelávaní mládeže v oblasti informačných technológií. Študenti školy sa aktívne zapájajú nielen do odborných súťaží (SOČ, ZENIT, NAG, ROBOCUP, SYGA, olympiády v programovaní, v matematike...), ale aj do jazykových či športových súťaží. V rebríčku kvality stredných škôl, ktorý pripravil Inštitút pre ekonomické a sociálne reformy (INEKO), je SPŠE v Prešove pod vedením Ing. Kožára, MBA dlhodobo hodnotená veľmi pozitívne. V decembri 2017 bola škola uvedená medzi odbornými školami ako druhá najkvalitnejšia škola na Slovensku.

K získanému oceneniu mesta Prešov Ing. Slavomírovi Kožárovi, MBA srdečne gratulujeme a v mene celého pedagogického kolektívu SPŠE Prešov mu želáme dobré zdravie a veľa síl pri realizácii ďalších jeho plánov a cieľov.

Mgr. Ivana Kurtyová

Víťazstvo v súťaži NaGa 2018

naga-2018-jpg

Náš trojčlenný tím v zložení Antónie Juskovej, Branislava Kutaša a Jána Škvaru sa rozhodol zapojiť do súťaže NaGa (Navrhni Gadget), ktorú organizuje VSE Holding a Košice IT Valley. Súťaž sa konala 22. 3. 2018 v Košiciach a bola zameraná na „INTERNET VECÍ“ a jeho využitie v reálnom živote.

Predmetom súťaže bolo vytvoriť funkčný prototyp zariadenia v oblasti SMART HOME. Spomedzi 16 tímov sme dostali možnosť odprezentovať náš projekt – INTELIGENTNÉ VYKUROVANIE, a bojovať o popredné priečky. Po odprezentovaní nás hodnotiaca komisia zahŕňala otázkami ohľadne nášho gadgedu, ktorý pozostával zo zónového vykurovania, UI rozhrania, servera a mobilnej aplikácie. Zaujímalo ich, z čoho vlastne náš celý návrh pozostáva a ako by sme si vedeli predstaviť realizáciu v praxi. Veľa otázok padlo aj na efektívnosť nášho návrhu, výhody pre potenciálneho koncového užívateľa, ekonomickú návratnosť, dokonca aj na predstavu ďalšieho vývoja tohto prototypu. Nakoniec sme všetko dokázali pri overení funkčnosti zariadenia.
Komisia ocenila nápaditosť návrhu, koncové riešenie, funkčnosť, prínosy pre bežného užívateľa, bussines case, finálnu prezentáciu a odmenila nás 1. miestom. Boli sme veľmi nadšení a táto súťaž nás motivovala ďalej pracovať na sebe, rozširovať si svoje obzory a naučiť sa využívať kritické myslenie.

Antónia Jusková, IV. C

Víťazi súťaže Junior Internet

Naši študenti sa v dňoch 22. 3. a 23. 3. 2018 zúčastnili celonárodnej súťaže Junior Internet 2018. V prvý deň prezentoval svoj projekt Radovan Škop (IV. SA) v kategórii JuniorDesign. Po odprezentovaní všetkých projektov v tejto kategórii sme mali nádej na obsadenie popredného miesta.

V ďalší deň prezentovali Jozef Cipa (IV. SB), Alžbeta Hurová (III. SA) a Henrich Hanušovský (IV. SA), Damián Paranič (III. SB) a Adam Valalský (III. SB), všetci súťažili v kategórii JuniorLearn. Prezentovanie ako aj projekty sa porote páčili, preto sme nedočkavo čakali na vyhodnotenie. Na vyhodnotení sme zožali veľký úspech:

snimka-obrazo junior-internet

Ing. Gabriela Mitrová

Finále súťaže NAG kategória IoT

Každá súťaž má svoje finále, aj v tejto súťaži prebehlo finále, ktoré sa uskutočnilo v SŠ a VOŠ aplikované kybernetiky, s.r.o., v Hradci Králové dňa 23. 3. 2018. Súťaž prebehla v troch kolách. Prvé dve kolá prebehli v podobe domácich kôl, pri ktorých študenti dostali zadania úloh a následne ich museli do určitého dátumu odovzdať na GIT server. Priebežné hodnotenie nášho tímu a medzinárodného tímu po druhom kole bolo nasledovné. Tím Čechov a Slovákov poskočil o dve miesta nahor z 9. miesta na 7. miesto a tím Blueberries bol po druhom kole na 19. mieste.

Finálového kola sa zúčastnil Tím Čechov a Slovákov, ktorý vznikol ako kombinácia študentov zo SPŠ elektrotechnickej Prešov a SPŠE a VOŠ Pardubice. Našu školu reprezentovali študenti Ľubomír Hoffman a Martin Fujda. SPŠE a VOŠ Pardubice reprezentoval v tíme Jakub Tichý. Vo finále sa stretlo 20 tímov. Po úvodných pokynoch organizátorov na mieste konania súťaže došlo k zahájeniu činnosti študentov o 10.00 hod., ktorá trvala do 13.00 hod.. Študenti mohli využiť pomoc lektora na začiatku súťaže a tiež na konci po dobu 20 minút. Po celú dobu činnosti bol v súťažnej miestnosti čulý ruch, kde riešili súťažiaci komplexné úlohy podľa zadania. Úlohy boli zamerané na publikovanie hodnôt tímu ZČU na vybranom serveri. Pre publikovanie si študenti mohli vybrať  z Raspberri Pi alebo ESP 8266. Na vizualizáciu hodnôt mohli použiť RGB LED, displej a LED pásik.

obrazok1-copy

V konečnom hodnotení Tím Čechov a Slovákov obsadil 9. miesto a Blueberries obsadil 22. miesto z celkového počtu 39 tímov. Za výsledné umiestnenie sa uvedení študenti nemusia hanbiť, nakoľko to bola ich premiéra, počas ktorej patrili medzi najmladších účastníkov konkurujúcim skúsením študentom z českých škôl.

Z tohto miesta sa chcem poďakovať všetkým účastníkom tejto súťaže, hlavne za ich námahu a čas strávený pri riešení úloh. Verím, že účasť na takomto type súťaže bola pre našich študentov prínosom a možnosťou prezentovať svoje zručnosti, schopnosti a kreativitu.

 

Ing. Ondrej Kontura

4. Matematická konferencia

matematicka-k

Dňa 16. 3. 2018 sa konala v našej škole už 4. Matematická konferencia, kde študenti, ktorí budú súťažiť v Matematickom klokane, sa mohli pripraviť netradičnou formou. Starší študenti prevzali úlohu „učiteľov“ a pomocou prezentácií pripravili riešenia zaujímavých úloh mladším spolužiakom. 22 študentov si dalo námahu s vytvorením názorného riešenia, vymysleli rôzne alternatívy v postupoch a pripravili zaujímavé a dynamické prezentácie obohatené animovanými ukážkami.

V tomto školskom roku bola konferencia obohatená o prítomnosť zástupcu z Katedry matematiky Prešovskej univerzity – Mgr. Márii Majherovej, PhD., ktorú návrh projektu a úroveň výstupov našich študentov veľmi nadchli.

Privítali sme aj hostí zo  SPŠE a VOŠ z Pardubíc v zložení: Ing. Ladislav Štěpánek, riaditeľ školy, Dr. Čechlovská, učiteľka MAT a IT, a troch študentov – úspešných riešiteľov matematických a fyzikálnych súťaží. Hostia ocenili originálnosť konceptu, kvalitné spracovanie prezentácií, poučnosť vo viacerých smeroch, dobrú spoluprácu medzi učiteľmi a študentmi, dobrú pripravenosť študentov na podujatie, u niektorých ocenili veľmi dobré vysvetľovanie pre obecenstvo, nielen matematickým spôsobom, ale aj pre laikov. 

Táto akcia, kde sa študenti navzájom spoznávajú, získavajú sebavedomie pri prezentovaní, učia sa od druhých, v značnej miere prispieva k dobrým výsledkom v matematických súťažiach, kde sa naša škola už niekoľko rokov umiestňuje na popredných miestach.

RNDr. Daniela Tekeľová

Krajské kolo súťaže Enersol

enersol-kk-jpg

Dňa 22. 3. 2018 sa študenti našej školy zúčastnili krajského kola súťaže Enersol v Humennom. Súťaž je zameraná na oblasť výroby a úspor energie, obnoviteľných zdrojov energie.

V hlavnej kategórii študent Tomáš Hudáč (IV. A) sa umiestnil na 2. mieste s prácou „Výroba elektrickej energie z organického odpadu“.

V tvorivej kategórii študenti Kristián Knapík (III. A) a Ľubomír Skirka (IV. SB)  sa umiestnili na 1. mieste s prácou „Verejné osvetlenie“.

Obidve práce postúpili do celoštátneho kola súťaže Enersol, ktoré sa uskutoční dňa 11. – 12. apríla v Senici.

„Takto stručne sa dá opísať naše niekoľkotýždňové úsilie, ktorým sme sa prezentovali na súťaži. Každý z nás mal svoje úlohy, ktoré musel riešiť tak, aby sme sa dopracovali k takému výsledku, ktorý nám nakoniec zabezpečil 1. miesto. Každá takáto súťaž nás posúva vpred, prináša nám nové priateľstvá, rozvíja naše teoretické poznatky i praktické zručnosti.“ (Kristián Knapík)

Ing. Mária Sláviková

Súťaž VSD

sutaz-vsd

V stredu, 7. 3. 2018, sa uskutočnilo finále súťaže VSD v Slovenskom technickom múzeu v Košiciach. Témou 11. ročníka bolo verejné osvetlenie v našej lokalite. Veľmi si vážime a sme nadšení, že VSD robí súťaž pre stredné školy. Súťažilo spolu 16 tímov z Popradu, Michaloviec, Humenného, Košíc a z Prešova. Z našej školy bol iba jeden tím s názvom Šidlo, v ktorom boli študenti Andrej Tadeáš Bača z I.C, Kristián Knapík z III. A a Daniel Košč zo IV. SB.

Vo finále sme videli rôzne riešenia a technické konštrukcie. Všetky práce súťažiacich študentov treba pochváliť za pracovné nasadenie a nápady, aj keď nie všetko sa vždy podarilo.

Organizátori sa chceli inšpirovať návrhmi, ktoré odzneli na súťaži. Od súťažiacich sa očakávali návrhy a myšlienky, ktoré osvetlenie dodávané spoločnosťou VSD neobsahuje: snímače, inteligentné riadenie, prídaavné funkcionality, služby a iné veci, o ktoré obce majú záujem.

Názov projektu tímu zo SPŠE Prešov bol: VEREJNÉ OSVETLENIE V NAŠEJ LOKALITE, EKOLOGICKY A EKONOMICKY ZODPOVEDNÉ, INTELIGENTNÉ VEREJNÉ OSVETLENIE. STRATÉGIA OSVETĽOVANIA. Naši študenti mali pre svoj projekt k dispozícii viac ako 1000 strán textových podkladov k osvetleniu, fotografie, výsledky výskumov a literatúru. Robili aj vlastné pozorovania, zisťovania, merania, navrhli unikátne hardware a software. Na mnohých miestach vo svete je teraz móda, že sa na verejné osvetlenie používa LED technológia. Za posledné 4 roky sa „vďaka“ LED technológii zvýšilo svetelné znečistenie o 9,1%. Všetko živé – od mikroorganizmov až po človeka, je tým negatívne zasiahnuté. V práci sa študenti snažili presadzovať sodíkovú technológiu, ktorá je osvedčená a nemá detské choroby ako LED. Na porovnanie mali obe technológie. Ich technické riešenie dokáže regulovať výkon svetelného zdroja – žiarovky, LED aj sodíkovej výbojky. Lampa sa dá diaľkovo ovládať a zisťovať jej parametre. Dokáže pracovať aj v autonómnom režime a prispôsobiť sa meniacemu prostrediu. Okrem toho dokáže spracovať rôzne dáta zo snímačov a poslať ich na ďalšie spracovanie. V podstate urobili prototyp Smart osvetlenia a Smart City. V prílohe práce bola aj stratégia a koncepcia osvetlenia.

Porota ohodnotila ich prácu tak, že obsadili 3. miesto. Okrem diplomov dostali aj hodnotné vecné ceny – každý dostal mobilný telefón Samsung Galaxy J3.

Výsledok práce sa použije aj v iných projektoch a pri rôznych edukačných, informačných, popularizačných a predvádzacích akciách.

Súťažiacim blahoželáme a VSD ďakujeme za organizáciu celej súťaže, atmosféru, pohostenie, hodnotné ceny a finančnú podporu. Vážime si to a tešíme sa na nasledujúci rok.

Ján Haluška

Celoštátne kolo súťaže Zenit v elektronike

zenit-v-elektro

V Strednej odbornej polytechnickej škole v Dolnom Kubíne sa v dňoch 20.  3. – 22. 3. 2018 konalo celoštátne kolo súťaže s názvom Zenit v elektronike. Najlepší elektronici z celého Slovenska zasadli na dva dni k pracovným stolom za počítače, aby navrhli plošný spoj precízneho multimetra, ktorým je možné merať elektrické veličiny, ako napätie, prúd, odpor, diódy a teplotu. Namerané údaje sú zobrazované na LCD, pričom dáta je možné dokonca posielať prostredníctvom WIFI do počítača a vytvoriť si tak automatizované meracie pracovisko.

Prvá časť súťaže – návrh, výroba, osadenie a oživenie zariadenia, trvala celý prvý deň. V ďalšej časti súťaže sa študenti potrápili s 30 otázkami z teórie na testovaní, ktoré trvalo 90 minút. Časť teoretických otázok dokonca priamo súvisela s návrhom súčastí multimetra. Posledná časť pozostávala z písania kódu pre arduino, ktoré riadi celý multimeter. Pre spestrenie programu bol taktiež pripravený večerný seminár o návrhu čipov integrovaných obvodov, priamo odborníkmi z firmy ON Semiconductor, kde sme sa dozvedeli mnoho o kompletnom postupe od zadania zákazníkom až po sérovú výrobu čipov.  

Všetci zúčastnení získali účasťou v tejto súťaži nesmierne množstvo skúseností, niekoľko darčekov a niekoľkí aj hodnotné ceny. Naši študenti sa úspešne umiestnili na 1. a 3. mieste. Andrej Tadeáš Bača z I. C sa umiestnil na 1. mieste v kategórii B (žiaci 1. a 2. ročníka) a Daniel Gordán zo IV. C skončil na krásnom 3. mieste v kategórii A (žiaci 3. a 4. ročníka). Ďakujeme za úspešnú reprezentáciu školy a taktiež za prekonanie samých seba.

Ing. Martin Ambrozy

Po jarných prázdninách

skolsky-int

Týždeň oddychu počas jarných prázdnin pomohol chlapcom zregenerovať svoje sily a zbaviť sa chrípkových vírusov. Štvrtáci tento čas venovali predovšetkým príprave na písomnú maturitnú skúšku.

Hra so šípkami je vynikajúcou psychohygienou. Ide o šport, ktorý nie je priestorovo, ani finančne náročný a možno ho hrať v každom veku. U nás v ŠI sme zorganizovali súťaž v hode šípkami,  ktorej víťazom sa stal R. Baško.

Týždeň, v ktorom prebiehali písomné maturitné skúšky, využili študenti 2. S na skvelý relax v podobe Laser Game. Tentokrát sme zavítali do Pulzar arény, ktorá ponúkla marcové zľavy. Najúspešnejší hráč bol P. Koneval.

Marec je mesiac venovaný knihám už od roku 1955. Naším cieľom v tomto mesiaci bolo podporiť záujem o knihy. Dnes sa tento záujem akosi vytráca.  Pri ankete medzi študentmi 1. ročníka ubytovanými v ŠI sa zistilo, že z 35 chlapcov si prečíta knihu 6. Z literárnych žánrov si vyberajú sci-fi, detektívky a romány o mafii.

Chlapci z 1. S, ktorí radi plávajú, alebo len tak relaxujú vo vode, navštívili Aquapark Delňa.  Prostredie kúpaliska a malé množstvo návštevníkov im tak učarovalo, že to určite nebola ich posledná návšteva.

Súťažno-zábavný kvíz 5 proti 5  sa stal  v druhom polroku odvetou za prehru.  Družstvo, ktoré bolo v prvom polroku neúspešné, si teraz hravo poradilo so svojimi súpermi.

Záver mesiaca priniesol smutnú správu o vypadnutí mladého dievčaťa z balkóna súkromného školského internátu. Ako reakcia na túto udalosť bolo zorganizovanie celointernátneho stretnutia so ŽRŠ, kde boli študenti opätovne upozornení na obozretnosť, opatrnosť a predovšetkým na zákaz vstupu na balkóny.

Mgr. Tomáš Bosák

Aktivity tried

Laser Game

laser-game-1-b

Druhý maturitný deň, 14. 3. 2018, si naša trieda spríjemnila spoločnou akciou Laser Game v Pulzar Aréne. Rozdelili sme sa do tímov so zaujímavými názvami. V prvej hre hrali tím „Figy“ proti tímu „Náradie“. Výhercami sa stali „Figy“, no najviac by sme chceli vyzdvihnúť spolužiaka Filipa, ktorý sa so svojím skóre 10 925 bodov dostal medzi najlepších hráčov za 100 dní. V druhej hre hrali tím „Winners“ proti tímu „Ovocie“. Výhercami sa stali „Winners“, ktorým možno dopomohol aj tematický názov tímu. Najlepším hráčom bol Ľubomír, ktorý si vyslúžil hodnosť „Lord“. Tento deň sme si spoločne užili a určite si to zopakujeme.

Kolektív I. B

Na bowlingu

bowling-1-c-jpg

Dňa 14. 3. 2018, počas písania maturít z anglického jazyka, bola naša trieda v Lineas hoteli hrať bowling. Všetci sme sa zišli priamo na mieste. Spolu nás bolo 24, tak sme sa rozdelili do štyroch tímov po piatich a do jedného štyria. Bowling sme mali hrať dve hodiny, lebo hneď po nás tam prišli iní žiaci. Každý tím hral nejakých päť až šesť hier. Najvyššie dosiahnuté skóre mal Alexander Timko s počtom bodov 172 a druhé najvyššie skóre mal Ján Durkoš s počtom bodov 142. Ale darilo sa každému rovnako, aj keď niekto hral bowling len prvýkrát. Keď sme dohrali, naša triedna – Ing. Anna Dlugošová, dala rozchod a každý utekal na najbližšie autobusy domov. Bola to super triedna akcia a určite si ju niekedy zopakujeme.

Ján Durkoš, I. C

Hra po rannej prechádzke

bowling-1-f-jpg

Ranná prechádzka 14. 3. 2018 urobila každému dobre, a preto sa nám bowling hral ešte lepšie. Oliver si zmeral sily s triednou, no nakoniec to skončilo remízou. Niektorí z nás to zas hrali prvýkrát, no začiatočnícke šťastie nám udelilo pár strikeov. Všetci sme si tento voľný deň užili a oddýchli, aby sme sa mohli s radosťou vrátiť na ďalší deň do školy. 

Kolektív I. F

Na skle maľované

na-skle-png

Po dlhom uvažovaní a plánovaní sa naša trieda vybrala dňa 14. 3. 2018 na predstavenie pesničiek z muzikálu Na skle maľované, ktoré sa konalo v zasadacej miestnosti Okresného úradu Prešova. Toto predstavenie uvádzalo Kočovné divadlo DRaK. Vypočuli sme si niekoľko pekných piesní a ukážok z replík hercov. Zaujímavosťou bolo, že v tomto zoskupení hercov a spevákov sa nachádzala aj bývala speváčka zo súťaže SuperStar, Petra Humeňanská. Pre niekoho bolo predstavenie nudné, pre iných zasa zaujímavé. Každý z nás si z tohto predstavenia niečo odniesol. Či už to bol príjemný kultúrny zážitok, pocit, že sa nemusel učiť, alebo ako naša pani profesorka triedna, niekoľko fotografií. Predstavenie, spoločné chvíle a vtipné momenty sme si užili naplno. Príjemný deň sme zakončili rozchodom v centre mesta, kde sme mali každý z nás vlastný program.

Eva Lukáčová, I. SB

Utužovanie vzťahov

bowling-2-b-png

Dňa 14. marca 2018 sa kolektív II. B triedy spolu so svojím triednym profesorom – Ing. Petrom Gašparikom zúčastnili mimoškolskej akcie, ktorá prebiehala počas externej časti maturitnej skúšky z cudzieho jazyka. Spomínaná akcia sa konala v priestoroch Bowling Clubu, kde študenti mali možnosť zasúťažiť si medzi sebou, ale aj so svojím triednym profesorom. Taktiež bol priestor aj na neformálne rozhovory, ktoré rozširujú vedomostí študentov, utužujú kolektív triedy, ale aj prehlbujú vzťah so svojím učiteľom. Takáto udalosť mala celkovo pozitívny vplyv na triedu a dúfame, že v blízkej dobe si podobnú udalosť zopakujeme.

Kolektív II. B

Výlet do Košíc

.jpg

Dňa 14. 3. 2018 sme sa my, trieda II. C, vybrali navštíviť Slovenské technické múzeum v Košiciach s naším triednym profesorom, Ing. Jozefom Macejom. V stredu sa na celom Slovensku konali maturitné skúšky z cudzích jazykov. Pre nás to bola príležitosť vyraziť niekam na výlet. Ráno už pred ôsmou hodinou sme vyrazili vlakom do európskeho mesta kultúry, do Košíc, kde sme sa potom premiestnili do centra Starého Mesta. V múzeu sme mohli vidieť nespočetne mnoho vecí, ktoré akokoľvek súvisia s technikou. Nebolo to len chabé, nudné a nekonečné kráčanie po múzeu, mali sme aj odborný výklad, ktorý nám priblížil vývoj geodetickej techniky a kartografie, umelecké kováčstvo, hutníctvo a metalurgiu a nám najbližšiu oznamovaciu elektrotechniku. Najviac času sme napokon strávili pri zábavných atrakciách v podobe rôznych očných klamov, logických hádaniek a hier založených na postrehu. Napokon sme si ešte prešli historickú časť Košíc a zašli sme na nejaké jedlo pred cestou späť domov, do Prešova.

Marek Blaňár, II. C

Hudba pod hviezdnou oblohou

planetarium-3

Hudobný audiovizuálny program planetária pod umelou hviezdnou oblohou, ktorý portrétuje tvorbu súčasného svetoznámeho skladateľa filmovej hudby – Johna Williamsa, si dňa 14. marca 2018 vychutnali triedni profesori – Ing. Tibor Roland a Ing. Vladimíra Pastirová, so svojimi triedami II. SA a III. F. 

planetarium-2

Tento esteticko-umelecký program bol pod nočnou oblohou zameraný na Williamsovu tvorbu, ktorá je ocenená viacerými prestížnymi cenami, a bol reprezentovaný hudobnými ukážkami z filmových diel, ako sú Čeľuste, Hviezdne vojny, Blízke stretnutie tretieho druhu, E. T. – Mimozemšťan, Jurský park, Schindlerov zoznam, A. I. – Umelá inteligencia a ďalšie.

Oddýchli sme, relaxovali a nakoniec sme sa poďakovali za program potleskom.

Kolektív II. SA a III. F

Krajské múzeum v Prešove sídli v nádherných priestoroch Rákocziho paláca od roku 1956. Pôvodne vzniklo ako mestské múzeum pri príležitosti 700. výročia písomnej zmienky v roku 1947 v budove „Kumštu“.

V súčasnom období sú v jeho budovách umiestnené historické expozície, ktoré podávajú návštevníkom ucelený pohľad na historický vývoj mesta a regiónu spolu s tradičnou ľudovou kultúrou. Budova Rákocziho paláca a jeho technické vybavenie je národná kultúrna pamiatka. Prehliadka múzea, ktorú sme absolvovali 7. 3. 2018, bola zaujímavá i poučná zároveň. Najviac sa nám asi páčila starodávna hasičská technika.

Kolektív III. A

Hasičský a záchranný zbor v Prešove

Po návšteve Krajského múzea sme sa rozhodli prezrieť si aj najnovšiu hasičskú techniku. Využili sme na to stredu, 14. 3. 2018, kedy sa štvrtáci trápili nad maturitnými zadaniami z anglického jazyka. Boli sme prekvapení, ako ďaleko pokročila technika aj v tejto oblasti. Ale veď hasiči zachraňujú ľudské životy! Videli sme aj názornú ukážku, ako rýchlo sa  dokážu hasiči pripraviť na zásah. Netrvalo im to ani 30 sekúnd a už sedeli v autách pripravení zasiahnuť.

Kolektív III. A

Zimno-jarná lyžovačka

lyzovacka-copy

Nie každý z našej triedy pravidelne lyžuje, aj keď na lyžiaraku sme sa to naučili všetci. Niekoľkí z nás sa spolu s našou triednou učiteľkou vybrali 16. 3. 2018 zalyžovať si do Tatier. Bolo to také zimno-jarné lyžovanie, trochu svietilo slniečko, chvíľku snežilo, bolo zamračené. Nám to však nevadilo, užívali sme si to naplno.

Kolektív III. A

Squash

squash-png

V stredu, 14. 3. 2018, sa konala externá časť maturity z anglického jazyka a naša trieda, tak ako aj ostatné nižšie ročníky, sa vybrala na triednu akciu mimo školy. Najprv sme sa dohodli na bowlingu, ale po istých kreatívnych nezhodách sme sa nakoniec rozhodli pre squash. Účasť bola prekvapivo vysoká a skvele sme sa pobavili. Pre väčšinu z nás to bol prvý kontakt s týmto športom, ale rýchlo sme si osvojili jeho pravidlá a techniky. Na konci sme sa všetci zhodli, že sa tam ešte určite niekedy vrátime.

Dávid Greš, III. B

Exkurzia na FVT

exkurzia-fvt-3

V stredu, 14. 3. 2018, sa naša trieda III. C zúčastnila exkurzie na Fakulte výrobných technológií v Prešove. Mali sme možnosť vidieť rôzne profesionálne CNC stroje v prevádzke. Videli sme spôsob, akým sa programujú, a taktiež výrobu reálneho produktu, či už na 3-osej CNC frézke alebo CNC sústruhu. Mohli sme nazrieť aj do útrob strojov a videli, z akých častí tieto stroje pozostávajú. To, čo sme videli, nám môže pomôcť sa rozhodnúť, v akej oblasti budeme neskôr pracovať po skončení štúdia. Mali sme taktiež možnosť vidieť aj praktické ukážky toho, čo sa učíme na teórii a cvičeniach v škole. Každá nová skúsenosť nám otvára obzory, takže sa tešíme na ďalšiu.

Kolektív III. C

Športová aktivita

bowling-3-sa-pn

Počas konania externej časti maturitnej skúšky z AJ, 14. 3. 2018, sme sa rozhodli rozhýbať svoje školou utrápené svaly športovou aktivitou zvanou bowling. Vďaka kontaktom Richarda Tomaša sme si počas triednickej hodiny zarezervovali 4 bowlingové dráhy. V osudnú stredu sme sa stretli na dohodnutom mieste a po počiatočných nárekoch triedneho učiteľa nad nízkou účasťou sme konečne začali športovať. Poniektorí hrali bowling po prvýkrát, iní už boli ostrieľaní hráči. Hráči na jednotlivých dráhach zápasili individuálne medzi sebou, ale aj navzájom ako tímy. Pauzy medzi hodmi sme využili na občerstvenie a priateľské rozhovory. Dve hodiny zbehli ako voda a bol najvyšší čas sa pobrať domov.

Tvrdenie „Športom k trvalej invalidite“ sa u nás našťastie nepotvrdilo, a tak sa živá a zdravá III. SA teší na ďalšie spoločné športové aktivity.

Mgr. Ján Vavrek

Partneri a sponzori

sponzor sponzor sponzor sponzor sponzor sponzor sponzor sponzor sponzor sponzor sponzor sponzor sponzor sponzor sponzor sponzor sponzor sponzor sponzor sponzor sponzor sponzor sponzor sponzor sponzor sponzor sponzor sponzor sponzor sponzor sponzor sponzor sponzor sponzor